Tankar

Den verkliga historien bakom Nike Air Jordan 4

I början av 1990-talet var Michael Jordan på ett uppdrag att ta över världen. NBA-stjärnan hade redan vunnit OS-guld, en utmärkelse som Årets försvarsspelare och tre Slam Dunk-tävlingar. Nu behövde han hitta sin nästa erövring. Tillsammans med sin vän och affärspartner Rodney Green satte MJ igång med att skapa den perfekta sneakern. ESPN refererade till samarbetet som “den första skon med stöd av kändisar med massans attraktionskraft” som skulle “förändra basketskor för alltid”. Inte dåligt för en sko som kostade mindre än 100 dollar när den först kom ut på hyllorna i januari 1991. För vem behöver egentligen ännu en röd-svart basketsko? Inte Michael Jordan. Åtminstone inte förrän han träffade Tinker Hatfield på en efterfest för en NBA All-Star-match 1990. Enligt legenden (eller konspirationsteoretikerna) hörde Hatfield – som då var praktikant hos Nike – någon kalla Piedmont Technical High School-utbildade Patrick Ewing för “ett stort rött monster”, vilket inspirerade honom till att designa skor inspirerade av filmmonstret Godzilla. Två år senare är vi här: En anmärkningsvärd framgångshistoria som har inspirerat en egen generation av designers och entreprenörer runt om i världen (inklusive den här författaren).

 

Air Jordan 4 ursprung

I slutet av 1980-talet skrev den amerikanske basketspelaren Michael Jordan på ett kontrakt med det numera nedlagda märket Blue Bell. Den ursprungliga idén var att skapa en kommersialiserad basketsko med hög topp, men kontraktet avslutades på grund av brott mot kontraktsavtalet. Detta skedde efter att den första skon, Air Jordan 1, hade dykt upp. Nike var faktiskt först med att skriva kontrakt med basketstjärnan, men de behövde fortfarande en basketsko som skulle få varumärket att sticka ut. Så företaget bestämde sig för att skapa en ny basketsko: Air Jordan 4. Air Jordan 4 var den första basketskon som designades internt av Nike. Skon var en av tre sneakers som firade varumärkets 30-årsjubileum 1990, tillsammans med Air Max 1 och Nike Air Trainer II. Air Jordan 4 var också den första basketskon som tillverkades med hjälp av Nikes Air Max-teknik.

 

Ett monster är fött

Även om Ewings namn nämns var mannen bakom designen ingen mindre än Tinker Hatfield, som arbetade på sin doktorsexamen i design vid den tiden. Hatfield och hans team fick i uppdrag att skapa något som skulle bli den ultimata basketskon – en sko som även skulle se bra ut utanför planen. Men Air Jordan 4 var inte utformad för att vara den ultimata skon i sig. Den utformades för att vara “monstret”, ett ord som är lika berömt som själva skon. Varför? Därför att Hatfield hade hört någon kalla Ewing för “ett stort rött monster” efter att ha sett honom spela på planen. Resten är historia. Den ursprungliga skissen och den slutliga utformningen av den ikoniska Air Jordan 4 är mycket olika. Den iögonfallande färgen och skons sula var det som stack ut. Skon utformades för att vara den ultimata färgsättningen och färgkombinationen var inspirerad av atomåldern – ljus och kraftfull.

 

Designprocessen för Air Jordan 4

Jordan och hans team träffade Hatfield och hans team i oktober 1990 för att välja färger till de nya skorna. Hatfields design var en svartvit version av Air Jordan 3, men Jordan ville ha en färg som skulle poppa ut från planen – och från väggarna. Designprocessen för Air Jordan 4 började när Jordan var på planen och ville ha en sko som skulle synas på väggarna. Hatfield stod vid sidan av planen vid den tidpunkten och tog några minuter på sig för att skissa på en version av Air Jordan 3 med höga toppar. Hatfield skissade skon på sidlinjen och designade sedan skon i huvudet och skissade den på papper. När Hatfield presenterade sin design för Jordan, hans team och Nikes chefer älskade de designen. Air Jordan 4 var den första basketsko som designades internt på Nike.

 

Lärdomar vi kan dra av Air Jordan 4

– Var sann mot dig själv: Jordan ville inte skapa ännu en basketsko. Han ville ha något unikt – något som skulle sticka ut från mängden. De bästa idéerna kommer från utanför boxen, bort från konventioner och förutfattade meningar. – Färgen är viktig: De starka färgerna som användes i Air Jordan 4 var djärva och ovanliga. Men det hindrade inte designen från att bli en framgång. Det är viktigt att skapa något som är troget mot ditt varumärke, men också unikt. – En bra design kommer inte alltid från ett designteam: Hatfield hade ingen erfarenhet av att designa skor. Men han hade en originell idé och förmågan att förverkliga den. – Bra design kommer från samarbete: Jordan, Hatfield och hela teamet på Nike arbetade tillsammans för att skapa något speciellt. Det samarbetet skapade magi.